Den mest populære SUV i
Europa sidste år var Volkswagen Tiguan. Den tyske
bilfabrik solgte ikke færre end 910.926 eksemplarer
og ikke færre end 2.674 af dem fik danske
nummerplader på. Og nu er tiden så inde til en om
ikke skelsættende så da i hvert fald opgradering af
2. generation af succesmodellen, der så dagens lys
for første gang i 2007 og siden skiftede ham i 2016.
Man kunne kalde ændringerne
på 2021-årgangen for et facelift. Men der er også
tale om en vis opgradering, for undervogn og
opbygning er ens, alt imens der netop er sket et
løft på både den tekniske og den visuelle front. Den
nye Tiguan har fået ny front, som er markant
anderledes end den hidtidige. Den er langt skarpere,
og udstråler mere selvtillid og pondus – noget den
vel ret beset godt kan tillade sig, fordi den
hidtidige model har haft så stor succes.
Nr. 2 efter Toyota RAV4
Faktisk er det sådan iflg.
Volkswagen, at Tiguan i år ligger på 2. pladsen i
segmentet, efter Toyota RAV4, og i sagens natur er
det en placering, men gerne vil løfte et trin, hvad
den nye bil så skal hjælpe med.
Set bagfra er forskellene dog
minimal, hvis ikke lige man opdager, at
Tiguan-navnet er placeret under VW-logoet. Men
køremæssigt er ”forskellen ens”. Bagklappen er
imidlertid elektrisk, hvis man vælger en Elegance
eller R Line version, og det kan nok have sin
fordel, for Tiguan er givet vis en bil, der bruges –
ikke mindre end 80 procent af alle de Tiguaner, der
har fået danske nummerplader på, købes til
firmabrug.
3-zone klimaanlæg standard
Indvendig har Tiguan også
fået en opstrammer. Nu er 3-zone klimaanlæg
standard, hvad bagsædepassagererne givet vis vil
sætte pris på, og betjeningen af anlægget via
berøringsaktiverede funktioner er også standard.
Desuden kan man vælge det såkaldte stemningslys i 30
forskellige farver.
Tiguan bliver også
elektrificeret i kraft af en 245-hestes plug-in
hybrid drivline, hvor et 13 kWh batteri vil give
omkring 50 kilometers elektrisk kørsel samt mulighed
for, at køre elektrisk op til 130 km/t.
Har man fart i blodet, skal
man måske vente med at bestille en Tiguan til januar
2021. da lancerer Volkswagen en Tiguan R med
2-liters TSI-motor på 320 hestekræfter, i princippet
den samme, som også kan fås i den nye VW Arteon. Den
vil bl.a. have adaptiv undervogn og særlige 20”
alufælge – men prisen er heller ikke at kimse af:
Lige små 800.000 kroner på danske nummerplader,
forventer den danske importør.
I den mere tilgængelige prisklasse kan man anskaffe
en Tiguan med standardudstyr og 150 hestes TSI-motor
med cylinder frakobling til 395.000 kroner. Vi kørte
en kort prøvetur i udgaven med 150-hestes TSI-motor og man får hurtigt en klar
fornemmelse af, hvorfor bilen har opnået succes. Alt
er logisk og let tilgængeligt, pladsforholdene er
uændrede, som vi har beskrevet ved tidligere
prøvekørsel af den hidtidige version, og motoren
passer glimrende til bilens bestemte affjedring. Den kører som
hidtil, og hvis affjedringen skal være mere
tilgivende, vil man med fordel kunne udskifte 18"
fælgene med 17".
|